Een beknopte  clubhistorie van Tafeltennisvereniging De Salamanders

De Salamanders hebben Wateringse en Haagse roots, die in 1994 samenkwamen door een fusie van het Wateringse GKB-Allstars en het Haagse De Salamanders. De speellocatie werd de grote nieuwe hal aan de Veenbes in Wateringen en de naam werd GKB-Salamanders

Tafeltennisvereniging GKB-Allstars werd in 1973 opgericht als onderdeel van jeugdsociëteit “Oikos”. Hierdoor bestond de Wateringse vereniging toen vooral uit jeugdleden tot 18 jaar. De naam veranderde dankzij sponsors eerst in “Bosstars” en later in “Allstars”. Speellocaties waren o.a. de oude Velo-kantine, de Sint Jozefschool en de Kolenkit aan de Harry Hoekstraat.

De oorspronkelijke tafeltennisvereniging De Salamanders werd in 1948 in Den Haag opgericht door een aantal personeelsleden van de Haagse Drogist De Salamander, waaronder de latere voorzitter Wo Timofeeff. Met zes teams trad de kersverse vereniging toe tot de Unie van Bedrijfstafeltennisverenigingen (UBT). In 1953 stapte de vereniging over naar de Nederlandse tafeltennisbond (NTTB).

Het eerste herenteam heeft na de fusie de Nederlandse top bereikt en in totaal negen seizoenen eredivisie gespeeld. Tevens werd driemaal aan de Europacup deelgenomen. De vaste speler in dit team was Siem van der Valk. Na ook nog enkele jaren onder de naam Moret-Salamanders gepresteerd te hebben, is Salamanders in 2002 omgedoopt tot VDN-Salamanders, naar de toenmalige sponsor Vers Direct Nederland.

In mei 2004 werd voor het eerst in de vereniging het Nederlands kampioenschap bij de welpen binnengehaald door Casper de Roest.

Tussen 2001 en 2003 ontwikkelde het eerste jeugdteam zich tot een team dat voor het kampioenschap van Nederland ging. In het voorjaar van 2004 speelde dit team in de kampioensklasse. Vaste waarden in dit team waren Bas de Roest en Jeroen Dries. Vanaf 2005 werd met een nieuw team de weg naar boven ingeslagen, Casper de Roest en David Dries vormden de basis. Uiteindelijk werd met het jeugdteam in het voorjaar van 2007 de 2e plaats van Nederland bereikt, mede dankzij nieuwkomer Tim Knops. In het najaar van 2007 werd net geen kampioensklasse gehaald, maar in het voorjaar van 2008 werd het kampioenschap in landelijk A veroverd.

Op 3 januari 2009 werd het 15-jarig bestaan gevierd met gelijktijdige clubkampioenschappen voor jeugd en senioren, alsmede de 1e dubbelkampioenschappen uit de historie van de fusieclub. Tevens was er een gezamenlijke maaltijd voor de deelnemers. Dit soort clubkampioenschappen zijn daarna een traditie geworden, inclusief het Chinese buffet.

In 2011 werd een stuk aan de hal bijgebouwd en kon er voortaan op negen  i.p.v. zes tafels gespeeld worden. Ook dit keer was de hulp van veel leden onmisbaar bij de uitbreiding van de speelhal.

In 2014 besloot de UBT vereniging HTSV voortaan door het leven te gaan als de UBT-afdeling van  De Salamanders, waardoor we nu zowel in de NTTB- als de UBT-competitie vertegenwoordigd zijn. HTSV maakte daarvoor al een aantal jaren gebruik van de zaal van De Salamanders

Op oudejaarsnacht 2015 brandde de speelzaal van de Rijswijkse UBT/NTTB tafeltennisvereniging FRM af. De teams van deze vereniging hebben besloten zich aan te sluiten bij onze vereniging.

Na vele jaren van afwezigheid gaat het eerste team van De Salamanders in het najaar 2016 weer eredivisie spelen. De promotie werd bewerkstelligd door ‘good old’ Siem van der Valk, Jamshid Sedigh en Casper ter Lüün. Ook de vele sponsors van De Salamanders hebben bijgedragen aan dit resultaat. Hun namen kunt u elders op deze site vinden

Het ledental van De Salamanders bleef door de jaren heen gestaag groeien. In 2016 heeft de club zo’n 160 leden.