Afscheid van een betrokken Salamander bestuurder

Vandaag was het willekeurig gekozen moment om Penningmeester Hans Beekman, maar ook zijn echtgenote Marian bijzonder te bedanken voor zijn/hun enorm gewaardeerde betrokkenheid ten faveure van het welzijn van de vereniging.

Lenie Heijnen, als “lief en Leed” vertegenwoordiger en ik als demissionair voorzitter, hebben Hans Beekman voor het Penningmeesterschap op een even geïmproviseerde, maar niet minder passende, wijze thuis bedankt voor 18 jaar lang bestuurder te zijn geweest voor onze vereniging. Hans beheerde niet alleen de financiën voorbeeldig, maar daarnaast vervulde hij ook vele onbenoemde taken. Want je kon het zo gek niet bedenken of hij toverde een spreadsheet tevoorschijn met cijfertjes in tabelletjes die netjes weergaven hoe de vork feitelijk in de steel zat. Zo wist hij ook exact te vertellen hoeveel wijnflessen hij in deze periode naar de glasbak heeft gebracht.

Marian werd verrast met een mooi bloemenboeket om haar te bedanken voor de vele uren (grofweg 1000) die zij alleen moest doorbrengen. We vonden in de lokale Wereldwinkel een fraaie veelkleurige schaal en een 2-tal kaarsenhouders met een salamander afbeelding. Zo’n cadeau staat natuurlijk niet in verhouding tot de vele verdiensten die beiden op hun manier belangeloos voor de vereniging hebben verricht, maar evengoed bijzonder gewaardeerd.

Zijn betrokkenheid voor het welzijn van de vereniging hield daarmee niet op want hij vertegenwoordigde de club ook nog in de stichting SportWat, waar hij naast de 3 OKK leden 1 van de 2 bestuur plaatsen namens De Salamanders vervulde.

De moeizame opvolging procedure verloopt nu, vanwege de pandemie en het daarom voor de 2e achtereenvolgende keer niet kunnen houden van een ALV, schriftelijk. Hans blijft tot het einde van het jaar in functie op de hem bekende betrokken wijze. De uitslag van de telling van de ingeleverde formulieren moet volgens onze Statuten via een “volstrekte meerderheid” weergeven dat de beoogde opvolgers formeel zijn en mijn positie mogen overnemen.

Ikzelf ben verleden week al even informeel, maar daarmee op niet minder gewaardeerde wijze, op de club al in de bloemetjes gezet. Maar mijn 7 jaar verbleken bij de 18 dienstjaren van Hans, al volg ik hem wel op als vereniging vertegenwoordiger bij de stichting SportWat. Samen hebben wij, zonder de voorgangers en medebestuurders tekort te willen doen, er flink aan getrokken om de vereniging vooruit te helpen. Het was een genoegen om met je te mogen samenwerken Hans.

Het is nu de schone taak aan onze opvolgers om hier een passend vervolg aan te geven, al vormt het startpunt hiertoe, door de almaar voortslepende pandemie al de 1e forse uitdaging. Wij wensen onze opvolgers niettemin veel wijsheid en enthousiasme toe om de vereniging succesvol verder te leiden.

Ex voorzitter: Klaas Dijkstra.