Eredivisie Cup Den Bosch 2017

De strijd om de Eredivisie Cup wordt jaarlijks gestreden tussen de (halfjaarlijkse) beste vier teams van de Eredivisie en vond dit jaar in Den Bosch. Het is gekoppeld aan het tegelijkertijd gespeelde nationale bekertoernooi. Daarin deden, overigens namens TTC Middelburg, clubgenoten Arjan en Elwin Huiden mee. Veel van deze wedstrijden waren direct te volgen via een livestream uitzending.
De op zondag heftige sneeuwbuien (weercode Oranje) konden het “gelegenheid team” (coach Siem speelde voor Bas) niet weerhouden. De latere verrassende eind winnaar Itass/Klazienaveen kon dat in de halve finale echter wel.
De Belg Yannick Vostes en Nathan van der Lee wonnen hun beide enkelspelen afgetekend met 3-0 van respectievelijk: Jamshid Sedigh en Casper ter Luun. In de derde wedstrijd wist Koen Hageraats ook met 3-0 te winnen van Siem van der Valk.
Itass/DTK was goed op dreef en bewees dat door de finale te winnen tegen het favoriete Enjoy&Deploy/Taverzo, met deelname van alle buitenlandse toppers: de Griek Kreanga (verlies tegen Voskes) Fransman Nicolle (verloren van Voskes) en de Pool Folwarski (verloren van Hageraats).
Voor De Salamanders geldt op dit moment dat meedoen belangrijker dan winnen. Vooralsnog was het een mooie ervaring. Het volgende doel is deze vierde plaats tot het einde van het seizoen vast te houden om daarmee ook volgend jaar weer Eredivisie tafeltennis in Wateringen te mogen zien.
We gaan de 2e seizoenshelft met 7 comfortabele punten voorsprong in op nummer 5, met nog 3 (thuis) wedstrijden te gaan voor aanvang van de play-offs is dat een betere situatie dan verleden jaar toen er tegen Hilversum moest worden gestreden om degradatie te voorkomen. Later deze maand worden de speeldata bepaald, evenals die van de te volgen play-offs. We zullen die op de website agenda vermelden en rekenen op veel publieke belangstelling.
Tegen het geweld van deze twee topteams zijn wij (evenals verliezend mede halve finalist Smash 070/Hattem) nog niet opgewassen, maar we kunnen tevreden terugkijken naar de prestaties van ons 1e team. Wij wensen ze een schitterend vervolg toe in 2018.
Klaas Dijkstra