Salamanders in Metz!!

Op 19 en 20 december heeft Salamanders met een samengesteld team – bestaande uit de spelers Elwin Huiden, Sander van Buul, Maike van Buul, Charlotte van Raadshoven, Sanne Briefjes en Elsa Develing – meegedaan aan het zeer sterk bezette internationale jeugdtoernooi in de Lorraine (Frankrijk). Erik van Buul was scheidsrechter en de coaches waren Janine en Wilko Huiden.

De volgende teams deden mee aan het toernooi:

Alsace Lorraine 1 et 2
Anvers VTTL (België) Luxembourg
Bourgogne Namur (België)
Champagne Ardenne Palatinat (Duitsland)
Franche Comté Picardie
Genève ITTG (Zwitserland) Rhénanie (Duitsland)
Groupe France Détection Salamanders (Nederland)
Hainaut (België) Suisse
La Haye (Nederland) Vaux-Valais-Fribourg (Zwitserland)
Liège (België) Zuidwest (Nederland)

Voor Elsa was het het eerste internationale toernooi dat ze speelde en ze deed het erg goed en won zelfs een partij en werd daarmaa 9e. Charlotte speelde goed, maar had het moeilijk tegen een aantal zeer sterke leeftijdsgenotes. Op de tweede dag wist zij de beslissende partijen te winnen en haalde daarmee een 13e plaats. Maike speelde wisselvallig maar wist het tegenstanders erg moeilijk te maken. Zij haalde een 10e plaats. Sanne speelde een sterk toernooi en wist zich te plaatsen voor het hoofdtoernooi. Dat is een knappe prestatie en zij haalde daardoor de 8e plaats. Sander speelde bij de kadetten jongens en hij liet zeer goed spel zien. Het nivo bij de jongens kadetten is zeer hoog. Op de tweede dag wist hij een paar partijen te winnen en werd daarmee 23e. Elwin speelde eveneens bij de kadetten. Hij speelde goed maar had het moeilijk tegen Duitse en Franse leeftijdsgenoten. Hij won op de tweede dag twee wedstrijden en werd 25e.

Voor de spelers is het leerzaam om te zien dat onze buurlanden een veel hoger nivo hebben. Daarnaast werden alle wedstrijden door scheidsrechters geleid, die ook batcontrole deden en zo nodig een gele kaart konden uitdelen.

Alle podiumplaatsen waren weggelegd voor Franse en Belgische spelers en teams, met hier en daar een Duitse of Zwitserse speler. In die landen kennen ze een gedegen jeugdopleiding met vaak verblijf in sportinternaten waar ze dagelijks vanaf 14 uur trainen onder leiding van professionele trainers. In Frankrijk kent men zelfs 2.000 professionele trainers.