Verslag grote CHOCOLADELETTER toernooi

De dag voor pakjesavond hadden wij onze Sinterklaas activiteit. Dit jaar hebben we dat in de vorm van een chocoladeletter toernooi gegoten. Opvallend veel jongere jeugdleden waren aanwezig. Wellicht was dat omdat in de aankondiging stond dat er heel veel pepernoten te snoepen waren. De toernooiregels waren heel simpel:

1. We spelen met een chocoladeletter i.p.v. met een batje.
  2. Als je met kruidnootjes of ander snoepgoed gooit dan ligt het stoffer en blik klaar.
  3. Als je je chocoladeletter kapotslaat ben je gediskwalificeerd en ligt het stoffer en blik klaar.

Nadat de toernooiregels uitgelegd waren kwam er een grote jute zak gevuld met chocoladeletters tevoorschijn. Enkele jeugdleden hadden een beter idee: we eten die chocoladeletters gewoon meteen op en we spelen met een batje, want je kan helemaal niet met een chocoladeletter spelen!

Toen we de eerste ronde speelden kwamen nieuwe talenten bovendrijven. Tafeltennis ervaring was helemaal niet zo belangrijk maar lettergevoel des te meer! Nieuw lid Elise kwam zelfs met een verzwikte voet naar de zaal en kon hinkelend al haar partijtjes winnen. Hulde, want dit is echt heel erg knap. Helaas kon ze toch niet alle partijtjes afspelen, maar we hebben toch een potentiële finale kandidaat aan het werk gezien. Aan het eind van de eerste ronde kwam iedereen gauw terug naar de kantine want daar stonden allemaal pannen (pannen???!!!) met kruidnootjes en taaitaai klaar.

Na afloop van de tweede ronde hebben we een wedstrijdje gedaan wie de meeste kruidnootjes in z’n mond kon stoppen. We vermoeden dat Nick dit met vrij grote marge gewonnen heeft, maar omdat we niet konden verstaan hoeveel kruidnootjes hij nu precies in z’n mond had zullen we dat nooit met zekerheid te weten komen.

De derde ronde begon iedereen het spelen met een chocoladeletter door te krijgen. Als je het een beetje handig aanpakt kan je nog best spinnen, hoor! Na afloop van de derde ronde stoof iedereen weer naar de kruidnootjes om de vitaminevoorraad weer op peil te brengen. Maar, wat was dat opeens voor een raar gebonk op de deur? Het was een Zwarte Piet! En niet zomaar een Piet, maar eentje met een hele grote zak. Eerst probeerde de jeugdleden nog heel “cool” te doen. Maar toen ze mochten kijken wat er in de zak zat viel die coolheid van de schoudertjes af. Piet had namelijk voor iedereen een hele grote puntzak met nog meer snoepjes meegenomen! Toen we vroegen wie er allemaal met Piet met een chocoladeletter wilde tafeltennissen gingen ook alle handjes de lucht in. Omdat Yannick zijn hand het verst in de lucht kreeg, mocht hij eerst. Bovendien wist hij ook nog eens van Piet te winnen. Omdat we nu opeens met oneven waren mocht Frank ook 2 rondes invallen.

Omdat het zo leuk was had de organisatie besloten om nog een paar extra wedstrijden in te lassen. Zodoende konden er ook echte finales gespeeld worden. Bij de jonge jeugd ging de strijd tussen Nick en Luuk. Lange tijd ging het gelijk op, maar al die kruidnootjes nekten Nick waarschijnlijk toch een beetje want met een mooie forehand smash wist Luuk de finale te winnen. Bij de oudere jeugd ging de finale tussen Mark en Lars. Iedereen was voor Lars omdat Mark stiekem speelde met de letter van Brigitte (foei Mark, foei). Gelukkig wist Lars ook heel terecht de finale te winnen. Alle finalisten kregen als prijs een chocoladeletter. Echter waren er nog 2 letters over. Het was heel makkelijk naar wie deze gingen. De eerste ging naar Justin omdat hij zijn letter echt helemaal kapot hada geslagen en dat vonden we toch wel erg zielig voor Justin. De tweede letter was natuurlijk voor Brigitte, omdat zij door de actie van Mark geen letter meer had (nogmaals Mark: foei, foei, foei).

Veel kinderen bleven na het toernooi nog tafeltennissen, maar omdat we vanwege de maatregelen echt om 17.00 moesten sluiten, gingen ruim op tijd de lampen en de muziek uit. Het stoffer en blik hadden blijkbaar een goede afschrikkende werking want er lagen echt 0 kruidnootjes op de vloer. Daar had de organisatie van tevoren niet van durven dromen.