Artikel in de Regio bijlage van het AD van 24-03-2018

Artikel in de Regio bijlage van het AD van 24 maart geschreven door Ronald Mooiman

Siem van der Valk na 22 jaar nog steeds als speler actief. Komende zaterdag kunnen de tafeltennissers van Salamanders zich sinds 22 jaar weer plaatsen voor de play-offs van de eredivisie. Huidige coach Siem van der Valk was er toen als speler bij. ,,Ik zal de komende twee wedstrijden meedoen om spelers rust te geven voor de play-offs.”
Het meespelen van Siem van der Valk als 51-jarige is binnen de Wateringse club geen verrassing meer. ,,Ik denk dat het nodig is omdat Jamshid (Sedigh-red.) wel wat rust kan gebruiken. Bovendien heeft Casper (ter Lüün-red.) last van rugklachten, zodat de kans groot is dat ik de twee laatste competitiewedstrijden in actie zal komen. Die rugklachten heb ik ook wel, maar dat is niet van de afgelopen weken. Daar heb ik al jarenlang last van. En ik hoef straks in de play-offs niet te spelen als iedereen fit is.” Het inzetten van Van der Valk en het rust geven aan Sedigh en Ter Lüün betekent niet dat het kwalificeren voor de play-offs in gevaar komt. ,,Het is zelfs zo,” vervolgt Van der Valk. ,,dat als wij geen enkele partij winnen in de twee laatste wedstrijden we nog een hele grote kans hebben dat we de play-offs gaan halen. De voorsprong op de concurrentie voor de vierde plaats is riant.” Het is een uitermate sterk seizoen gebleken voor de Wateringse tafeltennissers. Niet alleen omdat de play-offs zijn behaald, maar ook omdat de spelers zelf vaak een heel goed niveau hebben gehaald. ,,Jamshid en Casper hebben heel erg goed gespeeld en stonden er op de momenten dat het nodig was.” ‘Derde man’ Bas Hergelink was in vergelijking met het vorige seizoen minder in goeden doen. ,,Vorig seizoen won Bas de helft van zijn partijen. Nu is dat maar tien procent. Hij trainde tot dit seizoen elke dag op Papendal als lid van de Paralympische ploeg, maar sinds hij naar België is verhuisd komt hij minder aan trainen toe. De laatste weken is hij gelukkig wel in betere doen. Op tijd voor de play-offs.” Plaatsing voor de play-offs is mooi, maar presteren in datzelfde toetje van het seizoen wordt voor de Wateringers problematischer. Van der Valk: ,,Wij komen in de halve finale als vierde geplaatste uit tegen de nummer 1 van de reguliere competitie, DTK of Taverzo. We hebben waarschijnlijk iets meer kans tegen DTK, maar ik hoop toch op Taverzo. Leuker voor het publiek. Een mooie Wateringen-Zoetermeer clash. En dat scheelt weer een trip naar het Drentse Klazienaveen waar DTK haar thuiswedstrijden speelt. Normaal gesproken zijn we tegen beide clubs kansloos.”

Van der Valk zag tafeltennis veranderen

Siem van der Valk speelde de laatste maal dat Salamanders de play-offs behaalde, nu 22 jaar geleden, ook mee. ,,Mijn medespelers waren Martin Groenewold, Jonah Khan en Danny Groenewold. Het waren echt andere tijden. Tijden van lange rally’s en spectaculair tafeltennis. Nu zijn we al blij als we een lange rally kunnen zien. Ook de beloning voor topspelers is anders. Een club als Taverzo speelt met drie buitenlanders die goed verdienen. Ik vind dat persoonlijk jammer. Maar het is nu eenmaal de realiteit van vandaag.”