Salamanders reanimatieteam versterkt

Ja, de AED (Automatische Externe Defibrillator) is aanwezig bij Salamanders. Hij hangt rustig te hangen bij de bar in onze speelzaal. Maar wat als er iets gebeurt? Wie gaat die AED bedienen? Hoe werkt dat? Nou, wees maar gerust. De Salamanders hebben een reanimatieteam van zo’n twaalf vrijwilligers. Zij weten hoe je iemand moet reanimeren en kunnen daarbij de AED gebruiken. Overigens doet de AED al het werk zelf. Degene, die met de reanimatie bezig is, hoeft alleen maar de aan-en-uit knop te bedienen. De rest doet de AED automatisch. Als ‘re-animator’ ben je er om de bloedcirculatie weer op gang te brengen. Je doet dat met borstcompressies en mond-op-mond beademing. En nogmaals, wees maar gerust, de reanimatoren van Salamanders zijn gediplomeerde vrijwilligers.

Op 6 november 2021 was er een herhalingscursus. Om als reanimator je diploma te houden, moet je elk jaar een herhalingscursus bijwonen. Deze cursus duurt vier uur. En hij is nodig, want je bent geneigd om de kleine details te vergeten. Gelukkig hoef je niet vaak in actie te komen, want dan is er een mens in nood. Met 12 deelnemers, waaronder een paar nieuwe, volgden we succesvol de herhalingscursus. Dus het reanimatieteam kan weer door.

Als volgende keer de cursus er weer is, dan moet je misschien ook eens meedoen. Het duurt maar vier uur. En die vier uur zijn zo voorbij, want onze zeer deskundige trainer, die alle verstand heeft van eerste hulp, AED’s, reanimatie en alles wat er bij hulpverlening te kijken komt, is ook een grote humorist. Hij weet de lesstof te veraangenamen met humor, die zijn weerga niet kent. De cursus is op zaterdagmorgen en is zeer de moeite waard.

Ton Grimberg